Syyskampanja: rahoituskorko alkaen 0% ja jopa 8000€ alennus uusiin ajoneuvoihin!
Lue lisää24.10.2022
Ylivieskan ProCaravanin huoltomiehet ovat intohimoisia moottoriurheilijoita ja ralliautoilu on vienyt heidät täysin mukanaan. Miehiä yhdistää lapsuudesta lähtien ollut kiinnostus moottoriajoneuvoihin, mutta mistä ralliharrastus oikein sai alkunsa? Millaista yhteistyötä ralliharrastus vaatii kuskilta ja kartturilta? Ja mitä tarkoittaa, kun ajetaan pimeää rallia? Lue eteenpäin, niin saat ainakin näihin kysymyksiin vastauksen!
Teksti: Ida Niskanen
Kuvat: Laura Nevalainen
Kuvassa vasemmalta: Mikko, Martin ja Eerikki Salmela sekä Teemu Pohjola
Salmelan perheessä autojen korjaaminen ja rassaaminen on verissä. Veljekset Mikko ja Eerikki seurasivat pikkupoikina isänsä työskentelyä autokorjaamollaan.
“Isällä oli oma autokorjaamo, jossa vietettiin veljesten kanssa paljon aikaa. Aluksi seurattiin isän työskentelyä ja saatiin ojennella isälle työkaluja, lopulta päästiin myös mukaan auttamaan. Muistot ja opit isän korjaamolla ovat olleet tärkeitä - siellä, öljypurkkien ja työkalujen keskellä, syttyi kipinä autoalaan ja käsillä tekemiseen, joka kantaa vieläkin.”
Autojen korjaaminen ei jäänyt pelkästään harrastukseksi, vaan molemmat veljeksistä suuntasivat työskentelemään autokorjaamoihin ja vuosien jälkeen päätyivät lopulta ProCaravanille caravanasentajiksi. Salmelan isän perintö ei suinkaan pysähtynyt omiin poikiin, sillä kiinnostus autoalaan siirtyi eteenpäin myös nuoremmalle sukupolvelle. Martin, Mikon poika on myöskin asentaja ja työskentelee tätä nykyä ProCaravanilla.
Teemu Pohjola on niin ikään ollut pienestä asti kiinnostunut moottoriajoneuvoista. ProCaravanille hän päätyi, kun kaveri vinkkasi hakemaan töihin. Teemu otettiin ilolla työporukkaan mukaan, sillä kasvavassa yrityksessä motivoituneelle työntekijälle oli tarvetta. Aluksi Teemu toimi ajoneuvojen fiksaajana, mutta siirtyi nopeasti huoltohallin puolelle asentajan hommiin. Tällä hetkellä Teemu työskentelee Ylivieskan huollon vastaanotossa.
“Olen harrastanut moottorivehkeiden kanssa värkkäämistä pienestä pitäen. Tämä ala kiinnostaa ja työskentely on mukavaa - meillä on mahtavan tiivis työyhteisö, jossa on välitön meininki ja työssä pääsee vaikuttamaan asioihin ja kehittämään omaa osaamista.”
Kipinä ralliharrastukseen alkoi jäärata-autoilusta. Lyhyet ja leudot talvet eivät sammuttaneet enää vauhdin janoa, joten harrastusta laajennettiin jääradan ulkopuolelle. Mikko ja Martin aloittivat ensimmäisinä ralliautoilun itse rakennetulla kilpa-autolla. Aluksi Mikko oli kuskina ja Martin kartturina. Ensimmäisen kauden jälkeen osia kuitenkin vaihdettiin ja nykyään poika ajaa ja isä lukee karttaa.
Mikon ja Martinin esimerkistä Eerikki alkoi haaveilla myöskin ralliautoilusta ja alkoi rakentaa omaa kisa-autoa käyttäen runkona vanhaa Peugeot 106 autoa. Auton rakentaminen oli hidasta, sillä aiempaa kokemusta kilpa-auton rakentamisesta ei ollut ja autoa rakennettiin pienellä budjetilla omaa mielikuvitusta käyttäen. Projektin edetessä Eerikki sai Teemun innostumaan rallitouhuista ja lopulta he kasasivat yhdessä auton kisoihin. Ajatuksena oli, että Teemu lähtee yhteen kisaan mukaan kartturiksi.
“Alunperin lähdin auttamaan Eerikkiä ja lupauduin yhteen ralliin kartturiksi. Rapattiin yötä-päivää autoa, jotta saatiin se kisapäiväksi valmiiksi. Kerron vaimolle, että yhden rallin käyn istumassa kyydissä, mutta ralli vei kyllä kerrasta mennessään. Kisan jälkeen jäi polte päästä parantamaan tulosta.”
Tällä hetkellä molemmat kuljettajaparit kisaavat suositussa harrasterallisarjassa, jossa kisaa kaiken kaikkiaan jopa 240 kuljettajaparia. Sarja on koettu hyväksi, sillä siihen on helppo päästä mukaan ja osallistuminen on edullisempaa muihin rallisarjoihin verrattuna. Sarjassa on useita eri luokkia, Mikko ja Martin ajavat luokkaa 18 2wd alle 2250cc HR/Proto. Eerikki ja Teemu kisaavat luokassa 19 2wd yli 2250cc HR/Proto.
Kuvassa vasemmalta: Mikko, Martin, Eerikki ja Teemu
Ralliautoilussa autoja saa rassata, korjata ja parantaa - hallila kuluu aikaa paljon enemmän kuin itse kisoissa tai treenaamassa. Autoja kehitetään jatkuvasti ilman kalliita osia, se vaatii nokkeluutta, kehittää ammattitaitoa ja pitää mielenkiintoa yllä.
“Ilman omaa osaamista ei tätä harrastusta olisi mahdollista harrastaa - autoja kun täytyy korjata jatkuvasti ja ulkopuolisella teettäminen tulisi kalliiksi. Itse tekemällä säästää pitkän pennin. Jatkuva autojen kehittäminen pitää mielenkiintoa yllä. Parasta on, kun autossa on jotain saatu parannettua ja se näkyy kisoissa.”
Molempien kuljettajaparien ajamat luokat ovat harrasterallisarjan ennakkotutustumattomia luokkia eli pimeää rallia. Ennen kilpailupäivää kilpailijat eivät saa mitään tietoa tulevista EK-pätkistä. Kisapäivänä jaetaan tiekirjat, johon on merkitty reitit ja siirtymät erikoiskokeisiin sekä EK-pätkien pahimmat paikat, jotta vältyttäisiin onnettomuuksilta.
Ralliautoilu vaatii kuskilta ja kartturilta molemminpuolista luottamusta ja saumatonta yhteistyötä. Kartturi seuraa tiekirjaa ja ilmoittaa kuskille merkit oikeaan aikaan. Jos tiekirjassa ei ole merkintää, kartturi katsoo eteenpäin niin pitkälle kuin vain näkee ja kertoo kuskille tulevat mutkat ja mäet.
“Kova luottamus tulee olla molemmin puolin, jotta yhteistyö toimii. Kuskin pitää luottaa kartturin ohjeisiin ja kartturin täytyy luottaa siihen mitä kuski tekee. Pitää saada rentous tekemiseen. Ei ole aikaa pelätä, muuten koko homma kaatuu.”
Mikä ralliharrastuksesta tekee sitten niin koukuttavaa? Tähän on helppo saada miehiltä vastaus:
“Ralliharrastus on kokonaisvaltaista - siinä pääsee tekemään käsillä hommia, käyttämään mielikuvitusta auton rakentamisessa ja nauttimaan jännityksestä ja vauhdista kisoissa. Harrastus on tuonut elämään paljon sisältöä - iltaisin ajatukset pyörivät usein ralliharrastuksen ympärillä ja harrastus on tuonut hyvää vastapainoa työntekoon”
Kisakokemukset he mieltävät ainutlaatuisiksi - samanlaista tunnetta ja kokemusta ei saa mistään muualta. Eerikki kiteyttääkin lajin hienouden muiden nyökytellessä vieressä:
“Jännitys ennen kisoja on käsinkosketeltavaa, se tuntuu ja vyöryy koko kehossa. Ja sitten lopulta tulee se hetki, kun siirrytään lähtöviivalle, kytkin nostetaan ensimmäiselle erikoiskokeelle ja yhtäkkiä - kaikki katoaa. Jännitys häviää ja mieli tyhjenee. Ajaessa ei mieti mitään muuta kuin ajamista. Tällaiseen tilaan ei pääse missään muualla kuin ralliauton ratissa”
Kuvassa: Kuljettajapari Teemu Pohjola ja Eerikki Salmela
Ikimuistoisimmaksi hetkeksi Mikko ja Martin tuumivat yksimielisesti olleen ensimmäisen voitto Torniorallissa vuonna 2019.
“Fiilis palkintokorokkeella oli kerrassaan upea - oli mahtavaa huomata, että yhteistyöllä ja omalla tekemisellä saatiin auto kulkemaan ja pysymään ehjänä maaliin saakka”
Menestystä on tullut useammassakin osakilpailussa, mutta harmillisesti kisoja on päättynyt keskeytyksiin auton teknisten ongelmien vuoksi. Tulevaa kautta Martin kuitenkin odottaa innolla:
“Nyt alkaa kokemusta olla kertynyt sen verran, että uskaltaa ajaa täysiä, vaikka ajetaankin pimeää rallia ennestään tuntemattomilla teillä. Uskon, että ensi kaudella on mahdollisuus kisata jokaisessa osakilpailussa palkinnoista, jos vain auto pysyy ehjänä”
Teemun ja Eerikin ikimuistoisin hetkeen lukeutuu myöskin ensimmäinen palkintosija Joutsassa vuoden 2020 syksyllä:
“Kisojen jälkeen keräännyttiin palkintojen jakoon. Palkintojen jaossa sijoitukset lueteltiin luokka kerrallaan. Sitten tuli meidän luokan vuoro ja kuultiin kolmantena meidän nimet. Oltiin ihan yllättyneitä ja sen jälkeen tuli niin upea fiilis - kerrassaan unohtumaton hetki”
Ralliautoilu on yhdistänyt työkaverukset vielä tiiviimmiin yhteen. Työpaikan kahvihuoneessa vaihdetaan ajatuksia ralliautoilusta ja jännitetään kisoja etukäteen yhdessä.
“Työyhteisö on ollut tiivis jo aiemmin, mutta rallihomma on yhdistänyt meitä entisestään. Kun on samat kiinnostuksen kohteet, on helppo löytää yhteistä keskusteltavaa. Vapaa-ajallakin tulee oltua ralliharrastuksen puitteissa paljon tekemisessä”
Ilman yhteistyökumppaneita ei rallin harrastaminen onnistuisi. He ovatkin kiitollisia kaikille sponsoreille, mutta etenkin ProCaravanille, joka on mahdollistanut harrastamisen antamalla huoltohallin käyttöön iltaisin ralliautojen korjaamiseen.
“Ilman tukijoita ei harrastaminen olisi mahdollista. Olemme kiitollisia kaikista sponsoreista. Isoin kiitos kuuluu työnantajalle, joka on antanut meille mahdollisuuden käyttää hallia näiden autojen korjaamiseen”
Kuvassa: Isä ja poika, Mikko ja Martin Salmela
Eerikin ja Teemun ralliautoilua pääsee seuraamaan Instagramista tililtä @eeteemotorsport ja Mikkoa ja Martinia tililtä @salmelarallyteam
ProCaravan © 2024 Kaikki oikeudet pidätetään