Rahoituskorko alkaen 0% ja hurjat jopa 8000€ alennukset ajoneuvoihin 15.12.2024 saakka

Lue lisää
  1. Etusivu
  2. Blogit
  3. Ajankohtaista
  4. Satu Ekdahl ProCaravanin brändilähettilääksi

25.10.2022

Satu Ekdahl ProCaravanin brändilähettilääksi

ProCaravan on aloittanut yhteistyön purjehduksen maailmanmestarin, Satu Ekdahlin kanssa. Satu on aloittanut tänä vuonna treenaamaan uutta leijalautailuluokkaa, Formula Kite -luokkaa ja on lähdössä kahden vuoden treenimatkalle Eurooppaan. Treenimatkaa varten Satu hankki ProCaravanilta retkeilyauton tukikohdakseen ja autoksi valikoitui Weinsberg CaraBus 600 MQ. Mitä ominaisuuksia ja varusteita Satun retkeilyautossa on? Millaisia fiiliksiä Satulla on tulevasta matkastaan? Ja missä kaikissa lajeissa Satu onkaan ehtinyt kilpailla elämänsä aikana?

Teksti: Ida Niskanen
Kuvat: Satu Ekdahl

#itsnevertoolate

Nivalasta kotoisin oleva 48-vuotias Satu on kilpaurheilija henkeen ja vereen. Hän on kilpaillut elämänsä aikana menestyksekkäästi useassa eri lajissa: yleisurheilussa, seinäkiipeilyssä, lumilautailussa sekä purjehduksessa. Purjehduksessa hän on saavuttanut maailmanmestaruuden vuonna 2012. Nyt Satu on ryhtynyt treenaamaan uutta leijalautailuluokkaa, Formula Kite-luokkaa. Kunnianhimoinen Satu uskoo, että #itsnevertoolate eli koskaan ei ole liian myöhäistä.


Satu, olet inspiroiva esimerkki meille kaikille. Uuden lajin treenaaminen 48-vuotiaana ei ole ihan itsestäänselvyys. Mistä sait idean ryhtyä treenaamaan Formula Kite -luokkaa?

“Olin purjehdusleirillä Espanjassa viime talvena neljä kuukautta. Olosuhteet eivät olleet optimaalisimpia omalle purjehduskalustolle ja aloin miettiä, että rinnalle olisi hyvä saada jokin toinen laji. Kilpapurjehduspiireissä olin kuullut useamman urheilijan siirtyneen purjehduksesta leijalautailun pariin ja päätin itsekin kokeilla. Muutaman kuukauden jälkeen leijalautailu muuttuikin päälajikseni ja tässä sitä ollaan. Ajattelen, että ikäni ei ole este uuden lajin aloittamiseen. Olen koko elämäni kilpaurheillut ja olen sekä fyysisesti että henkisesti huippukunnossa, myös taustastani kilpapurjehtijana on todella paljon hyötyä tässä lajissa.”


Mitä kaikkea täytyy ottaa huomioon, kun lähtee kahden vuoden treenimatkalle ympäri Eurooppaa? Mitkä ominaisuukset vaikuttivat retkeilyauton valintaan?

“Minulla on tarkoitus asua retkeilyautossa seuraavat kaksi vuotta, joten vaatimukset ajoneuvoa valittaessa olivat korkealla. Ajoneuvolla täytyi olla mahdollista elää treeniarkea pidempiä aikoja ilman latausvirtaa mahdollisimman mukavasti, liikkua turvallisesti niin Etelä-Euroopan kaupunkien ahtailla kaduilla ja rantapoluilla kuin moottoriteillä sekä saada kaikki tarvittava mahtumaan mukaan, mitä kahden vuoden aikana vain tarvitsee. 

Kompakti koko oli ajoneuvon tärkein ominaisuus ja retkeilyautoja vertaillessa huomasin, että Weinsbergin varustelutaso vastasi parhaiten tarpeitani. Päädyin lopulta Weinsberg CaraBus 600 MQ Edition Scandic -retkeilyautoon. Olin törmännyt merkkiin huhtikuussa Espanjassa ja päätin jo silloin, että tuollainen tai vastaava pitää saada.”


Mitkä ovat tärkeimpiä varusteita retkeilyautossasi?

“Tärkeimpiä varusteita ovat aurinkopaneeli, kaksi asuinosan akkua sekä invertteri, jotka mahdollistavat viettää pidempiä aikoja ilman latausvirtaa. Lisäksi riittävän suuri jääkaappi ja pakastinlokero olivat ehdottomia, siellä urheilussa ruoan ja ravinnon rooli on yksi tärkeimmistä. Täytän pakastimen lähtiessäni suomalaisilla mustikoilla, joten antioksidantit on turvattu pariksi ensimmäiseksi kuukaudeksi. 

Treenikamat vievät leijonanosan säilytystilasta, joten auton katolle asennetut säilytysboksi ja tikkaat olivat välttämättömiä. Kaikki varusteet eivät kuitenkaan mahdu edes sinne, joten kaikesta muusta tavarasta täytyy tinkiä.

Lisäksi ajoturvallisuuteen ja -mukavuuteen liittyviä ehdottomia varusteita olivat peruutuskamera, navigaattori ja vakionopeudensäädin.”


Sinulla on kokemusta aiemmista treenimatkoista ympäri Euroopan puolisosi kanssa. Miltä tuntuu nyt lähteä yksin retkeilyautolla kahden vuoden treenimatkalle?

“Mahtavalta! Odotan matkaa ja treenejä innoissani. Olen osittain erakkoluonne, joten viihdyn paljon itsekseni. Matkani olen suunnitellut tunnin tarkkuudella jo useiden kuukausien päähän. Reitit ja ajopätkät ovat selvillä, olen tottunut reissaamaan ja ajamaan Euroopassa, joten ajomatkoista ei tule ongelmaa.

Pyrin luomaan retkeilyautoon kotoisan ja viihtyisän tunnelman, jotta se todellakin tuntuisi kodilta. Mukaan lähtee ainakin viherkasvi ja posliiniastiasto - niistä tulee heti kodintuntu. 

Olemme sopineet puolisoni kanssa, että hän tulee tapaamaan minua aina kuuden viikon välein, missä ikinä olenkin. Lisäksi viestit ja puhelut kulkevat normaalisti - niitä vaihdetaankin mieheni kanssa useita kymmeniä päivässä.”

Weinsberg CaraBus retkeilyauto on ollut sinulla hetken käytössä. Miten ensimmäiset reissut retkeilyautolla ovat sujuneet? 

“Olemme käyneet mieheni kanssa kaksi pientä reissua autolla varmistamassa erityisesti virrantuottoa sekä harjoittelemassa matkalla oloa. Ensimmäisellä päiväreissulla harjoiteltiin ruoanlaittoa kaasulla, kokkaamista pienessä keittiössä sekä virrankäyttöä.

Toisella reissulla oltiin yön yli, ja harjoiteltiin virrankulutusta, suihkun käyttöä, vessan käyttöä, ruokailua, veden käyttöä, autossa nukkumista, ilmanvaihtoa ja lämmitystä. Tämän reissun jälkeen oli harmaa- ja raikasvesisäiliöiden tyhjennyksen sekä kemiallisen WC:n tyhjennyksen opettelua. “

Kaikki muu on mennyt täydellisesti, paitsi auton virrankulutusta pitää vielä tarkistaa sekä asentaa mahdollisesti toinen aurinkopaneeli. Näillä ”kotireissuilla” sitä on hyvä testata, kun on vielä mahdollista tehdä korjaavia toimenpiteitä.”

Mitkä ovat reissun ensimmäiset etappisi?

“Lähdemme puolisoni kanssa aluksi yhdessä matkaan. Ajamme 2h ajovuoroilla Euroopan läpi: lautta Ruotsiin, sieltä Tanskaan, Saksaan ja Sveitsin ja Itävallan rajaa pitkin Alppien läpi pohjois-Italiaan ja lopulta Genovasta lautalla pohjois-Sardiniaan. Puolisoni lentää takaisin Suomeen ja minä jään reissaamaan. Treenaan lokakuun Sardiniassa ja tutustun Formula Kite- kisaluokan maailmanmestaruuskisojen käytäntöihin.”

Satun treenimatkaa pääset seuraamaan Satun Instagram-tililtä @satuekdahl ja Facebookista @ekdahlracing. Päivitämme Satun matkakuulumisia myös ProCaravanin Instagramiin ja Facebookiin.


ℹ️ L Y H Y E S T I
  • Kuka? 48-vuotias kilpaurheilija Satu Ekdahl, tällä hetkellä puoliammattilainen, työskentelee osa-aikaisesti liikkeenjohdon konsulttina
  • Mitä? Treenaamaan Eurooppaan kahdeksi vuodeksi Formula Kite –luokkaa, joka on uusi leijalautailuluokka, niin sanottua foilaava leijalauta. Foilaaminen tarkoittaa kantosiiven näköisen siiven varassa lentämistä.
  • Milloin? Syksyllä 2022.
Blogiartikkelit

Tärkeitä linkkejä / sivukartta


Toimipisteet


ProCaravan © 2024 Kaikki oikeudet pidätetään